- bol povýšený
- má novú prácu
- slávi pracovné výročie
- bol spomenutý v inom odkaze
- má narodeniny
- a pod.
LinkedIn ponúka možnosť napríklad priamo „pogratulovať“ alebo „zaželať všetko najlepšie
k narodenínám“ jedným kliknutím na tlačidlo. Táto funkcionalita ponúka pohodlný spôsob, ako zostať „v spojení“ so svojimi kontaktmi a na LinkedIne ju nájdete pod názvom Keep in Touch.
Rozhodol som sa to posunúť ešte ďalej, a prí tých kontaktoch, pri ktorých mám telefonický kontakt, skúsiť priamo zavolať a pokecať. Dal som si za cieľ skontaktovať minimálne 20 ľudí denne po dobu jedného týždňa. Keďže mám medzi kontaktmi cca 1000 osôb, predpokladal som, že vybrať 20 udalostí bude pomerne jednoduché. Ukázalo sa však, že dosiahnuť tento cieľ je omnoho náročnejšie, ako som predpokladal. Podarilo sa mi nakoniec skontaktovať približne 40 ľudí za 5 dní. Kde som mal k dispozícii číslo, tam som osobne zavolal či zanechal hlasovú správu. Kde som telefónny kontakt nemal, poslal som e-mail alebo odkaz cez LinkedIn.
Zistenia
Ako prvé som si uvedomil, že nie pri všetkých kontaktoch si môžem dovoliť priame skontaktovanie. Narazil som na fakt, že ich buď tak dobre nepoznám alebo som si ich jednoducho nedovolil otravovať.
Za druhé, zabralo to neočakávane viac času, ako som predpokladal. Na pokusy o zavolanie, konverzáciu a posielanie správ som minul každé ráno takmer hodinu.
Výsledok
Prvý deň som zavolal kamarátovi z detstva – mal 5. výročie na pozícii obchodného riaditeľa vo veľkej strojárskej spoločnosti. Dozvedel som sa o vlastníckych zmenách, plánoch a zámeroch nových majiteľov. Tak sme sa s Tónom dohodli na opätovnom pokuse presadenia implementácie CRM. Oprášime pôvodný zámer a pokúsime sa spoločne predniesť tento návrh novému vedeniu, ktoré chce byť efektívnejšie, modernejšie a ziskovejšie ako väčšina nových vedení.
Ďalší zaujímavý hovor som mal s Igorom, ktorý je minoritným spoločníkom v menšej spoločnosti pôsobiacej v príbuznej oblasti, v akej pôsobíme my. Kedysi sme boli kolegovia, takže ho na základe mojich osobných slúseností považujem za neuveriteľne schopného manažéra. Po krátkom zdvorilostnom rozhovore sme sa dostali aj k jeho novej pozícii vo firme, ktorá ho vôbec nenapĺňa
a po 10 rokoch vo firme už vôbec nevidí možnosť svojej realizácie či odborného rastu. Spomenul som si, že už niekoľko mesiacov u nás neúspešne hľadáme manažéra technickej divízie. Narovinu som sa ho spýtal, či by nemal o pozíciu záujem – aktuálne je v poslednom výberovom kole.
Peter získal nový flek v nadnárodnej spoločnosti. Dostal na starosti CEE región a bankový consulting. Zavolal som mu, pogratuloval a prebrali sme ich TOP zákazníkov. Narazili sme na jedného veľmi zaujímavého v Rumunsku, ktorý je ich dlhoročným zákazníkom a ktorého sme sa my snažili
pred približne pol rokom nepriamo získať. Keďže naše spojenie dávalo zmysel nielen nám, ale aj zákazníkovi, aktuálne má na stole našu spoločnú ponuku a my letenku do Bukurešti na finálnu prezentáciu.
Poučenie
Hlavným zistením pre mňa bolo to, že sa až príliš spolieham na asynchrónnu, elektronickú komunikáciu a nevyužívam bohatosť osobnejšej konverzácie, ktorá dokáže priniesť prekvapujúce informácie.
Ak chceme budovať a udržiavať vzťahy s našimi LinkedIn kontaktami, priateľmi, zákazníkmi či inými kontaktmi, je potrebné používať aj sekciu “Keep in Touch”. Každý deň, aj v prípade, že nedisponujete telefónnym číslom, skúste ľuďom poslať minimálne aspoň personalizovaný odkaz a dajte mi vedieť, čo všetko sa vám podarilo zistiť.