Naši kolegovia odvádzajú kvalitnú prácu, ktorá by nemala ostať bez povšimnutia. Nahliadnite spoločne s nami do zákulisia Millennia a zoznámte sa s nimi. Ako prvú sme si na mušku vzali našu test analytičku Katku, s ktorou sme sa porozprávali o dôležitosti testovania softvéru, ale aj o tom, čo ju na jej práci najviac baví.
Millennium je súčasťou partnerského programu medzinárodnej neziskovej organizácie ISTQB. Program spája všetky spoločnosti, ktoré kladú dôraz na kvalitné testovanie a ktorých cieľom je zosúladenie kvalifikácie ich zamestnancov s medzinárodnými štandardmi. Tomuto partnerstvu predchádzalo získanie základného levelu ISTQB certifikácie, na ktorý sa náš tím testerov dlhodobo pripravoval.
Prax ukazuje, že najmä vedenie veľkých spoločností si dnes uvedomuje dôležitosť pretestovania softvéru. Naopak, v stredných a menších spoločnostiach ešte stále častokrát prevláda presvedčenie, že je výhodnejšie ušetriť financie za testovanie. Katka, ako jedna z našich test analytičiek, sa prioritne venuje testovaniu riešení pre zákazníkov z bankového sektora.
Na túto tému sa už dlhé roky vedú rôzne diskusie. Bola by som však radšej, keby sme sa nemuseli zaoberať tým, prečo je testovanie dôležité, ale tým, ako ho zlepšovať. Dnes už takmer všetci túžia po kvalite. Podľa Google Trends sa v zahraničí čoraz častejšie vyhľadáva výraz „best“ ako „cheap“. Testovanie ako súčasť projektu tiež pomáha prinášať kvalitu a čo najlepšie riešenie. Ak tento podporný nástroj zákazník vynechá, vystavuje sa možnému riziku – financie vynaložené na úpravu riešenia v ostrej prevádzke sa môžu vyšplhať do oveľa vyšších cifier, než by bola suma testovania v procese tvorby. Nehovoriac o tom, že netestované riešenie by v niektorých prípadoch mohlo predstavovať aj reputačné riziko, spôsobiť porušenie legislatívy či únik citlivých dát.
Oblasť testovania som pôvodne vnímala ako „vstupnú bránu do IT“. Počas mojich prvých projektov som mala možnosť spolupracovať s naozaj šikovnými a rozhľadenými testermi. Uvedomila som si, že kvalita riešenia rastie vtedy, keď jej venujeme pozornosť a systematicky ju meriame. Páči sa mi aj to, keď vďaka mojej jednoduchej doplňujúcej otázke k špecifikácii, dokážeme s kolegami včas odhaliť prípadné nedostatky. A to často len preto, že tester sa na veci pozerá inak ako analytik. Nájdenie aj triviálnej chyby a jej následná oprava dokážu zákazníkovi ušetriť nielen peniaze, čas, ale niekedy aj nervy. 😊 Naopak, občas je pre mňa náročné reportovať nedostatky tak, aby to nevyznelo ako kritika práce mojich kolegov. Ani stroj by prácu neurobil bez chýb. Keďže my sme „len“ ľudia, ktorí sa dokážu zmýliť, je prirodzené, že sa počas vývoja riešenia objavia nedostatky. Mám však to šťastie, že moji kolegovia sú otvorení, všetko si vieme hneď vydiskutovať a vyriešiť.
Naučila ma, že testovanie nie je možné robiť ako samostatnú aktivitu. Komunikácia s tímom je nevyhnutným nástrojom pre dobre otestované riešenie, čo som už spomenula. Veľmi často komunikujem s našou ďalšou testerkou Luckou, s našimi analytikmi, programátormi, ale aj priamo so zákazníkom. Ak mi napr. programátor po oprave chyby priblíži, ako postupoval, je pre mňa potom jednoduchšie navrhnúť testovací scenár pre re-test.
Deň začínam kávou, buď doma alebo v našej office kuchynke s kolegami. 😊 Na pravidelnom rannom stand-upe si s kolegami povieme, na čom sme pracovali predošlý deň, čomu sa budeme venovať dnes a či nás niečo neblokuje v práci. Ak sa niečo vyskytne, ihneď spolu hľadáme riešenie. Následne začínam s testovaním podľa priorít – vtedy si na Teams nastavím status „Nerušiť“, aby som sa mohla plne sústrediť. Popoludní pripravujem testovacie scenáre pre funkcionality, ktorých implementácia nás ešte len čaká. Často sa pripájam aj na workshop so zákazníkom, počas ktorého môžem lepšie navnímať jeho požiadavky.
Záleží na type testera – iné predpoklady sa vyžadujú od test analytika, manuálneho testera či testera ktorý sa venuje automatizácii. Avšak každý z nich by mal mať určite zmysel pre detail, logické myslenie a pohľad, tzv. „outside the box“. Častokrát musí byť veľmi trpezlivý pri hľadaní nedostatkov a svoju prácu robiť systematicky. Tester sa nezaobíde bez komunikácie, či už v rámci interného tímu alebo priamo so zákazníkom. Správnymi otázkami sa vie dopracovať k rýchlemu vyriešeniu prípadného problému. Veľmi dôležité je aj to, aby sa pozeral na riešenie „očami zákazníka“, pretože dobrý tester nie je len ten, ktorý nájde najviac chýb. Dobrý tester je ten, ktorý prispeje svojou prácou k tomu, že na konci projektu je zákazník spokojný.
Ďakujem ti, že si nám poodhalila tvoju prácovnú náplň a prajem ti, nech sa ti aj naďalej darí.
Bližšie informácie o otvorených pozíciách nájdete na našej web stránke v časti Kariéra.
Hľadáte spoľahlivého IT partnera, ktorý by vám pomohol zdigitalizovať vaše firemné procesy? Neváhajte nás kontaktovať. Náš tím si spoločne s vami prejde vaše požiadavky a navrhne najvhodnejšie riešenie.