Počas 13.-17. marca sa v Lisabone konal 8. ročník konferencie ExtremeCRM, stretnutia zákazníkov a partnerov Microsoftu venujúcich sa riešeniam založených na Microsoft Dynamics CRM.
V čase, keď u nás ešte len doznievala zima, sa Lisabon rozhodne oplatilo navštíviť aj kvôli teplému jarnému počasiu a čarovnej atmosfére mesta, ten pracovný dôvod nebol ale o nič menej zaujímavý a zábavný. Bolo to veľmi inšpiratívnych a podnetných 5 dní, z ktorých by som rád vybral zopár kľúčových „takeaways“:
Prvý postreh – človek sa prihlásil na konferenciu extremeCRM, ale prišiel na konferenciu extreme365 🙂 Niekoľko mesiacov tu máme „staronový“ Dynamics 365 a Microsoft aj tu potvrdil, že platforma biznis aplikácií Dynamics 365 je pre neho kľúčová a intenzívne investuje do jej rozvoja.
Ešte v tomto polroku nás čaká uvedenie Business Edition, ktorá chce agresívne zaútočiť na segment malých a stredných firiem – cenou, ako aj funkcionalitou „zjednodušenou“ a prispôsobenou ich potrebám. Teším sa, pretože pre akúkoľvek „malú“ firmu vznikne veľmi zaujímavé a komplexné riešenie Office365 + Dynamics365, perfektne prepojené, dostupné aj z mobilu a nebude k tomu potrebný ani jeden vlastný server (a skoro som mal na jazyku, že ani jeden vlastný ajťák :))
Customer Insights a s nimi súvisiace Relationship Insights sú moje dve obľúbené nové „buzzwords“. Jednak sú z kategórie nepreložiteľných, ale hlavne dobre vystihujú, o čom by dnes malo byť moderné CRM – inteligentne a účelovo zbierať, analyzovať a zobrazovať dôležité údaje o zákazníkoch či prospektoch. Dôležité tu je pritom to „inteligentne„, pretože nová funkcionalita má využívať strojové učenie a algoritmy pre poskytovanie pokiaľ možno naozaj relevantných výstupov.
Čo to znamená v praxi? Napríklad chytré (a automatické) rozpoznanie, že vám prišiel e-mail od existujúceho zákazníka, ktorý v ňom vyjadruje výhrady k nejakej službe alebo e-mail od neznámej osoby, žiadajúcej bližšie informácie o produkte. To prvé sa automaticky vyhodnotí ako nová servisná požiadavka pre existujúceho zákazníka a to druhé ako nový lead pre daný produkt. A vyskočí to na vás rovno na dashboarde a pekne graficky 🙂
Posledný kľúčový postreh je pre mňa trochu smutný, ale zároveň motivačný. Máme my na Slovensku a v Českej republike ešte čo doháňať! Prinášanie inovatívnych funkcií v takom tempe a množstve ako ukazuje Microsoft Dynamics 365, to vyžaduje veľmi agilný vývoj produktu a jeho sprístupňovanie zákazníkom. Bez cloudu by to nebolo možné – neviem si predstaviť, ako by akýkoľvek zákazník riešil každý štvrťrok alebo polrok nasadenie novej aktualizácie. V onlinovom prostredí je všetko zabezpečené – povedzme že samo – a nové funkcie sa sprístupňujú kontinuálne. Ak chcem mať ako zákazník naozaj moderné riešenie obsahujúce stále zaujímavejšie nové funkcie, je pre mňa najpohodlnejšou a najlacnejšou cestou využívať cloud.
Mnohí dnes stavajú argumentáciu v prospech cloudu na znížení IT nákladov a odbremenení IT prevádzky. Omyl. Skutočná sila cloudu je v dynamike, dostupnosti a prepojení služieb, ktoré ponúka a v on-premisovom prostredí by boli len veľmi náročne dosiahnuteľné.
Tento rok sa prvýkrát konferencia zamerala aj na zákazníkov, ktorým boli venované posledné dva dni. Pevne verím, že sa tam budúci rok uvidíme a budete to môcť vidieť na vlastné oči 🙂
Richard Sládek