Počas posledných mesiacov vyskakuje GDPR na firmy takmer zo všetkých strán. Tie už buď začali v tomto smere konať, alebo sa domnievajú, že do 25. mája 2018 zostáva množstvo času. GDPR so sebou však prináša komplexnejšie zmeny v oblasti podnikových systémov, preto je na čase spozornieť a začať sa mu venovať aktívne.
Čo je GDPR a koho sa týka?
Už koncom mája 2018 nadobudne účinnosť najväčšia európska regulácia v ochrane osobných údajov GDPR (General Data Protection Regulation). Vzťahuje sa na všetky podnikateľské subjekty, ktoré počas svojej pôsobnosti prišli alebo prichádzajú do kontaktu s osobnými údajmi svojich zákazníkov, obchodných partnerov či zamestnancov – v praxi sa tak dotýka takmer každej jednej firmy.
Čo môže byť väčšou motiváciou na zavedenie opatrení k GDPR, ako snaha vyhnúť sa pokute vo výške 20 000 000 eur? Nie, v počte napísaných núl sme sa bohužiaľ nepomýlili. Nedodržiavanie novo stanovených nariadení môže firmám vyslúžiť pokutu, ktorej maximálna výška môže byť priam likvidačná. Tá sa bude pohybovať buď vo výške 4 % z celkového ročného obratu firmy alebo sa môže vyšplhať až na neuveriteľných 20 miliónov eur.
Nová regulácia upravuje, popri inom, procesy týkajúce sa získavania, spracovávania a uschovávania dát o zákazníkoch. Tie sa v moderných firmách zaznamenávajú a riadia pomocou CRM riešenia, ktoré slúži ako centralizované úložisko dôležitých obchodných informácií. Navyše, práca s marketingovými nástrojmi slúžiacimi na zasielanie mailingových kampaní či automatizáciu marketingu je v mnohých prípadoch spojená s CRM, kedy marketingové oddelenia pracuje priamo s dátami v CRM. GDPR preto prináša ďalekosiahle dôsledky pre marketingových pracovníkov, obchodníkov a osoby prichádzajúce do styku s osobnými údajmi.
Spoločnosti, ktoré na spracovanie zákazníckych dát používajú o čosi ťažkopádnejší spôsob – teda zaznamenávajú zákaznícke a obchodné informácií do súborov typu Excel – budú od momentu nadobudnutia účinnosti GDPR viac tlačení k prechodu na využívanie technológií, akými je práve systém na riadenie vzťahov so zákazníkmi.
Pre mnohé spoločnosti môže takýto krok predstavovať značnú počiatočnú investíciu, avšak zefektívnenie obchodných procesov, zvýšenie kvality vzťahov so zákazníkmi a rýchlu návratnosť investície môžme zaradiť medzi hlavné dôvody, prečo túto IT transformáciu stojí zato zvážiť.
Pre väčšinu spoločností môže byť ťažké zorientovať sa v množstve pravidiel, ktoré so sebou GDPR prináša. Dvojnásobne to platí pre oblasť IT a podnikových systémov, kde je celý proces časovo náročnejší a častokrát vyžaduje komplexnejšie zmeny. Ak ste ešte nespravili prvý krok a májový deadline vám pomaly klope na dvere, hravo vám vďaka našim implementačným skúsenostiam pomôžeme dosiahnuť to, aby boli vaše podnikové systémy v súlade s GDPR.
Autor článku: Michaela Magátová