Digitálna transformácia sa stala sa hnacou silou biznisu a neustále naberá na svojej dôležitosti. Minulý rok ovplyvnila smerovanie mnohých spoločností veľmi rýchlym tempom a inak tomu nebude ani v tomto roku. Moderné technológie menia podnikanie. Kto chce obstáť v silnom konkurenčnom boji, mal by využiť príležitosti, ktoré digitalizácia ponúka.
Svetová analytická spoločnosť Gartner radí digitálnu transformáciu medzi kľúčové priority, ktoré budú ovplyvňovať postavenie spoločností na trhu aj v najbližších rokoch. Predpokladá sa, že v roku 2024 by malo mať až 75 % firiem vypracované komplexné plány implementácie digitálnej transformácie.
„Generálni riaditelia si uvedomujú, že musia rýchlejšie nabehnúť na digitálnu transformáciu ich biznis procesov a hľadajú priamejšie digitálne cesty, ako sa spojiť so svojimi zákazníkmi,“ hovorí David Groombridge, viceprezident spoločnosti Gartner.
Výskum spoločnosti Gartner ďalej predpovedá najvyššiu mieru rastu rozpočtov na IT za posledné desaťročie, a to o 3,6 % vyššie ako v roku 2021. IT inovácie v konečnom dôsledku zvyšujú flexibilitu firiem, zlepšujú obchodné výsledky a klientom zabezpečujú lepší a komplexnejší servis. V nasledujúcom období sa tiež očakáva, že sa firmám podarí znížiť svoje prevádzkové náklady až o 30 % vďaka správnym technológiám a efektívnejšie vykonávaným procesom. Na to, aby sa tak stalo, sa potrebujú spoločnosti v rámci svojich biznis plánov zamerať viac na spomínanú digitalizáciu.
Gartner prichádza so zoznamom strategických technologických trendov na rok 2022, ktoré podporujú digitálny biznis.
Štúdie ukazujú, že do roku 2025 budú cloudové platformy základom pre viac ako 95 % nových digitálnych projektov. V roku 2021 to bolo menej ako 40 %.
Cloudové riešenia pomáhajú zefektívňovať biznis aj mnohým našim zákazníkom. Radí sa medzi ne líder na slovenskom pivnom trhu, spoločnosť Heineken, u ktorého cloudová aplikácia zdigitalizovala interné procesy. V developerskej a stavebnej spoločnosti YIT cloudové riešenie zefektívňuje evidenciu zmlúv a automatizuje proces ich tvorby. Spoločnosť Motor-Car, ktorá zabezpečuje predaj a servis vozidiel, prevádzkuje v cloude predajný portál www.motor-car.sk. Ďalšie úspešné projekty nájdete v našich referenciách.
Náš tím sa venuje aj tvorbe aplikácií postavených na cloudovej službe Microsoft Power Apps, ktorá je súčasťou platformy Microsoft Power Platform. Aplikácie vytvorené na Power Apps automatizujú pracovné postupy, rýchlo zvyšujú efektivitu firiem, zjednodušujú internú administratívu a dokážu vyriešiť mnoho pracovných činností v krátkom čase. Power Platform patrí medzi „low-code“ platformy, ktoré ovplyvnia ďalší vývoj aplikácií.
Gartner Magic Quadrant uvádza spoločnosť Microsoft ako lídra v oblasti aplikačných „low-code“ platforiem. Hoci „low-code“ platforma stále vyžaduje do určitej miery znalosť aplikačného vývoja, skracuje čas tvorby bežných funkčností, ktoré by vývojár musel mnohokrát pracne programovať.
Podľa štúdií spoločnosti Gartner bude do roku 2024 až 75 % veľkých spoločností používať najmenej štyri systémy zamerané na „low-code” vývoj, aby si zachovali flexibilitu v biznise.
Do roku 2025 bude generovať 10 % spoločností, ktoré zavedú do svojich procesov umelú inteligenciu, aspoň trikrát väčšiu hodnotu zo svojho úsilia v oblasti AI ako 90 % ostatných spoločností, ktoré tak neurobia.
Umelá inteligencia prenikla už takmer do každej oblasti nášho života. Je súčasťou nástrojov, s ktorými pracujeme denne – od hlasových asistentov cez prekladače do cudzích jazykov až po nástroje, ktoré nám umožňujú získavať štruktúrované dáta z obrázkov. Poháňa aj robotické automatizované procesy, ktoré uľahčujú prácu v administratíve, logistike, účtovníctve alebo HR.
Naša materská firma Soitron pomáha zákazníkom automatizovať procesy aj pomocou umelej inteligencie. V spoločnosti Kofola zautomatizovala opakované administratívne činnosti dodaním softvérového riešenia (RPA). Tento „softvérový robot v cloude“ ušetrí IT oddeleniu až 1 mesiac rutinnej práce ročne. Rutinné zadania vykonáva dvakrát rýchlejšie ako človek a garantuje minimálnu chybovosť.
Tento model podnikania vychádza z dvoch odlišných oblastí. Zamestnanci, ktorí začali pracovať na diaľku v dôsledku ochorenia COVID-19, potrebovali iné nástroje a zvýšenú flexibilitu. Nákupné rozhodovanie zákazníkov zasa čoraz častejšie začalo ovplyvňovať online prostredie.
Distribuované podnikanie odráža obchodný model založený na digitálnych prvkoch s cieľom zlepšiť skúsenosti zamestnancov, digitalizovať spotrebiteľské interakcie s firmami a budovať skúsenosti s produktom. Distribuované podniky slúžia lepšie potrebám zamestnancov, ktorí preferujú hybridný spôsob práce a spotrebiteľov, ktorí majú čoraz vyšší dopyt po virtuálnych službách. Napr. Merrill Lynch, divízia americkej banky, využíva geolokáciu na to, aby umožnila klientom nájsť najbližšieho finančného poradcu.
Hybridný spôsob práce sa stal realitou vo väčšine spoločností, v ktorých je možné spolupracovať na diaľku. „Požiadavky zamestnancov sa zmenili. Viac ako 80 % manažérov očakáva po skončení pandémie flexibilnejšie pravidlá týkajúce sa práce z domu a viac ako 70 % zamestnancov ich plánuje využiť,“ povedal Jared Spataro, Corporate Vice President for Microsoft 365.
Za posledné dva roky pribudlo do služby Microsoft Teams viac než 100 nových funkcií, ktoré boli vytvorené s cieľom získania mimoriadnej flexibility. Microsoft Viva predstavuje prvú integrovanú zamestnaneckú platformu, ktorá je navrhnutá na hybridnú prácu. Teams a Viva spoločne poskytujú technologickú platformu, ktorá spája ľudí a pomáha im efektívne pracovať z ktoréhokoľvek miesta. Ďalšou platformou podporujúcou online spoluprácu je Microsoft Loop, ktorá bola koncom novembra oficiálne ohlásená ako najnovšia aplikácia v Microsoft 365.
Správne uchopená automatizácia dokáže vo všeobecnosti priniesť až 80% zefektívnenie firemných procesov.
Dopyt po umelej inteligencii, IoT technológiách, strojovom učení či automatizácii robotických procesov sa neustále zvyšuje. Ak však tieto technológie firmy nekombinujú správnym spôsobom, nie sú schopné riešiť špecifické problémy a prinášať firmám skutočnú hodnotu. V súvislosti s tým vzniká nová potreba, tzv. hyperautomatizácia.
Hyperautomatizácia však nie je len o technológiách. Spoločnosť Gartner ju definuje ako nikdy nekončiaci proces a disciplinovaný prístup, ktorý firmy používajú na rýchlu identifikáciu, preverenie a automatizáciu čo najväčšieho množstva biznis a IT procesov. Na to však nestačí len jedna technológia, ale viacero technológií, ktoré sú navzájom prepojené a vzájomne sa podporujú.
Dáta v sebe ukrývajú vysokú hodnotu. Avšak mnohé spoločnosti majú dôležité údaje uložené len v jednom systéme a nevyužívajú ich efektívne. Dátová štruktúra integruje údaje naprieč rôznymi platformami a používateľmi, vďaka čomu sú dáta dostupné všade, kde sú potrebné. Štúdie ukazujú, že do roku 2024 koncept Dátovej štruktúry až štvornásobne zvýši efektivitu využívania údajov a zároveň zníži správu údajov riadenú ľuďmi na polovicu.
Dátová štruktúra – zhromažďuje a analyzuje všetky formy metadát, konvertuje pasívne metadáta na aktívne metadáta, vytvára a upravuje znalostné grafy, iné.
Spoločnosť Gartner poukazuje aj na ďalšie kľúčové piliere, ktoré ovplyvnia podnikanie v najbližších rokoch.
Zdroj: Gartner
Chcete začať s digitalizáciou vašich firemných procesov a neviete, ako na to? Neváhajte nás osloviť s vašimi požiadavkami. Krok po kroku vás prevedieme digitálnou transformáciou.